стрибнути на головну сторінку  
 ::: головна сторінка ::: форуми ::: мапа сайту ::: статистика ::: відпочинок :::
Українські Карпати
РЕГІОН 
ТОПОГРАФІЯ 
ГІДРОГРАФІЯ 
КЛІМАТ 
ФЛОРА 
ФАУНА 
ОХОРОНА ПРИРОДИ 
ПРО КРАЙ 
Карпати туристські
МАТЕРІАЛИ 
ТРАНСПОРТ 
КАРТИ 
СПОРЯДЖЕННЯ 
МАРШРУТИ 
РЕПОРТАЖІ 
ВИПАДКИ 
ВІДПОЧИНОК 
ПОГОДА 
РІЗНЕ 
Друзі та партнери


   ::: ГОЛОВНА /
 
>>> ФОРУМИ > "Загальний"   
 
Увага! Старайтеся розміщувати свої повідомлення у форумах, які співпадають за тематикою (не розміщайте, наприклад, оголошення про купівлю-продаж у загальному форумі). Повідомлення: невідповідні тематиці форуму чи сайту, рекламно/комерційні, образливого змісту, які містять ненормативну лексику, будуть витиратися адміністратором без обговорення.
Умовні позначення:
     нові повідомлення:  - свіжіші за дві доби;  - одну добу;  - 6 годин
      - старе повідомлення.


до початку форуму ::: список форумів :::
перейти в

[ Re: What?? ] повідовив(-ла) -
Текст повідомлення: Пер. Рогодзи розташований в урочищі Рогодзи Великі, звідки і назва. Рогіз - болотна рослина , та його було багато.
Все спілкування на дану тему
  1. <<< до початку теми <<<
    [ Re: What?? ]
    додав(-ла) vsobasko@rambler.ru 23:42:32 22/07/2008
    Пер. Рогодзи розташований в урочищі Рогодзи Великі, звідки і назва. Рогіз - болотна рослина , та його було багато.
    • [ Re: Re: What?? ] відповів(-ла) Astrik 02:01:37 23/07/2008
      Так на всяк випадок запитаю, якими джерелами ви користувались вказуючи назву перевалу Рогодзи? Звідки ця інформація?

      Що до споконвічної української назви перевалу Рогодзи.
      На Австрійській топографічній мапі "Brustury", 1880 року видання, масштаб 1:75000 на місці теперішнього перевалу Легіонів взагалі нічого не було, був суцільний ліс. Максимум на що я погоджусь це те, що можливо була якась невеличка стежка місцевого значення по котрій не міг проїхати навіть віз.
      Зі сторони Галичини, сьогонішня ІвФранківська обл. дорога йшла вздовж потоку Рафайловець як і сьогодні, до місця злиття р.Рафайловець і потоку Пантирський де і закінчувалась. В тому місці стояла гребля, або як у давнину казали клаузура. Далі продовження ця дорога не мала. Ані на стороні Галичини, ні з угорського боку.

      Стратегічним і більш використовуваним був перевал Пантир, що проходив по відрогу однойменної вершини. Відріг розділяв річки Рафайловець і Дурнинець. Перевал же зєднував в тому місці Галичину і повіт Марамуреш і дозволяв попасти з Рафайлової в Брустури а далі в Усть Чорну - Руську Мокру - Німецьку Мокру і т.д.

      Погоджуюсь з нормалайзером що Рогодзи і Легіонів то різні речі. Рогодзи великі і рогодзи Малі то назви гір. Таку ж назву мають потоки що беруть початок на схилах цих гір. Перевал Легіонів то є перевал Легіонів.

      Перевал Легіонів, довжина близько 7км, Зєднує долини потоку Рафайловець і потоку Плаєць. В жовтні 1914року на місці маловиразної стежки саперами Другої Бригади легіонів розширили і пубудували фактично дорогу. Дорога і перевал міг вже використовуватись колісною технікою. На будівництві дороги працювало близько 1000 робітників. Збудовано було близько 14 мостів загальною довжиною 227м. Значна частина дороги була викладена каменем, що видно і сьогодні, в верхній перевальній її частині. Також використовувались колоди, що клались поперек дороги. Дорога була побудована за 5 днів!!!
      Основні сили Другої Бригади Легіонів перейшли тим перевалом 22 і 23 жовтня 1914р.
      • [ Re: Re: Re: What?? ] відповів(-ла) vsobasko@rambler.ru 13:45:54 23/07/2008
        Назви конкретних місць я збирав по-перше серед місцевих жителів похилого віку – лісничих,лісників, єгерів, пастухів. Так, у Дурнинці, у прс. Над Згарами, жив лісник, який лісникував від польських до радянських часів включно. У Довжинці проживає, а у Гропинці літникує і тепер Курчук Михайло. Там же жив Гевюк Ваксиль.Вони прекрасні краєзнавці. По-друге,довгі роки я пропрацював у ПКТІ – лісовому інституті і мав можливість спілкуватися із професіоналами. Більшість таких зібраних назв відповідають назвам на мапах WIG
        Ви самі пишете «на місці маловиразної стежки» ...збудували перевальну дорогу (лежнівку і шутровану). Саме на місці стежки із Закарпаття на Прикарпаття, стежки, яка вже існувала!Це ж і був перевал у Рогодзах В!Перевал Рогодзи! А хіба на перевалі мусить бути обовязково дорога, а якщо тільки стежка – то вже не перевал? Та легіонів польських і назви пер. Легіонів там і близько ще не було, коли стежку вже давно топтали!До речі, у Рогодзах В. північніше приблизно 1 км поблизу стовпчика 9 є ще один перевал, вже забутий. На закарпатській стороні там є добрий чіпаш (горизонтальна стежка), яким можна вийти на Лопату (північніше), або у Рогодзи В. (лівіше) і у Лопухів. Ще до речі,приведена Вами інформація про легіони є на мапі WIG.
        В офіційні мапи Карпат вже давно пора вносити народні назви. Затверджувати назви, наскільки я знаю, має право Верховна Рада. А от пропозиції Раді могла би подати спеціальна комісія в складі етнографів, істориків, місцевих краєзнавців, можливо археологів. Ініціатива у створенні такої комісії могла би вийти в першу чергу від Львівського Державного університету, там багато ентузіастів. Якщо це не зроблять львівяни, то ніс їм втруть чернівчани.
        • [ Re: Re: Re: Re: What?? ] відповів(-ла) Astrik 15:04:11 23/07/2008
          Так місцеві опитування то дуже добре і вбільшості випадків місцеві назви лягають в основу наав котрі наносять на мапи. Але, в даному випадку ситуація можливо трохи інша. Базуючись на австрійській топомапі 1880р видання, топозйомка тих мап велась у 1874-1876, я казав, що там взагалі не існувало стежок. Єдине що я припустив що могла бути якась маленька місцева стежка, що могла вести кудись на полонину. І це лише припущення. Офіційний же документ каже протилежне.
          Я оперую 70ми-80ми роками 19ст. ваші опитування в кращому випадку охоплюють 20ті -30ті роки 20ст.
          Чому як ви кажате у місцевих первал називається рогодзи думаю що тут такий варіант.
          Після того як вклали дорогу - первал Легіонів, місцеві мешканці стали частіше використововати саме цю дорогу, так як він був зручнішим, легшим, і давав можливість перевезень так би мовити велико габаратних вантажів. Перевал Пантир почав втрачати свою привабливість і з часом він практично перетворився на невеличку малоходжену стежку. Перевал Легіонів офіційно почав так називатись здається у 1925р. Для місцевих жителів просто назва Легіонів нічого не дає, вона не була зручною так як не давала більше ніякої інформації В той же час використання назви Рогодзи вказує на те куди виводжить перевальна дорога а це пол. ВелкРогодзи.

          Підсумовуючи все сказане схиляюсь до думки, що в до перевальний період могла бути просто маленька стежка котра ніяк не називалась взгалі. Після того як проклали дорогу і перевал польська влада через 10 років після історичних подій І світової дала власну назву і первалу і дорозі. Місцеві ж ту саму дорогу почали називати на свій смак первал Рогодзи
          Тому домаю що назва Легіонів для сучасного перевалу і шляху через ньго є первинною.
    • [ Re: Re: What?? ] відповів(-ла) Astrik 02:40:56 23/07/2008
      Дорога-перевал був побудований у військових цілях і мав стратегічне значення.
      Тоді АвстроУгорщина разом з Німччиною воювала з Росією. Ця дорога була однією з артерій постачання східного фронту. Зброя, припаси, облаштування довозилась потягом до залізничної станції Усть Чорна. Далі кінною тяговою силою через Брустуру і цей перевал на східний фронт. Бої проходили недалеко від перевалу Зелене, Пасічне, Молотків.

      На польських мапах WIG і на радянських мапах Генерального штабу вкзано пер. Легіонів (Przel.Legionow 1065m/ пер.Легинов 1110.2м). На перевалі у 1931р було встановлено хрест в честь тих подій. Хрест стоїть донині.

      Що ще згадалось, Великі і Малі Рогодзи так ще називаються полонини.


до початку форуму ::: список форумів :::
перейти в


 


Пошук



 
 ::: головна сторінка ::: форуми ::: мапа сайту ::: статистика ::: відпочинок :::