Чорногора в липні. Чекання доброї погоди.
Про Чорногору ми думали довго. Власне – про весь хребет,
від Попа Івана і до Петроса, і, власне, так, а не навпаки.... Я на Чорногору
їздив з 1987 року – і окремо на Говерлу, на Піп, на Петрос, а у 1988 році
– в лютому – пройшов її з Шешула до Попа. Але пройшло троха часу, я заразив
Карпатами кумів, і ми разом почали думати про Чорногору....
Про збори можна було б писати окремо – то “Польоти во
снє і наяву...”, але ситуація досягла піку в момент, коли вирішували,
чим їхати. Основною ідеєю було добирання на машині до Усть-Говерли, далі
лишаєм машину в селі в конкретного діда, проходим си, що намітили, заходим
на Менчил, знімаєм звідти панорамку хребта, злазим до Усть-Говерли, в
машину – і до Львова... Але колись давно в мене залишилась добра пам”ять
про рахівський поїзд – ностальгія і все таке – і я наполіг на своєму варіанті...
Але ж забув, шо то таке – білєти в загальний вагон рахівського
.... Там були вказані місця, і ми прийшли, як пурєдні мени за п”єть мінут
до відправки.... Останній пасажир нашого вагону – єдиного вагону, до якого
була черга на пероні, виглідав тилом з тамбуру. Плєнцаки ми пхали поперед
себе, допресовуючи пасенджерів.... Купе (купе в загальному вагоні?) в
нас по білетах було перше, а білети ми брали в касі попереднього продажу
(тута має бути сміх – білети до Рахова – в касі попереднього продажу J
, але це свідчить про серйозність нашої підготовки) і, включивши на повні
обороти вроджену і набуту з роками наглість, ми... освободили для себе
“наше” купе, височайше дозволивши займати два вільних місця...
Нас четверо: Костя (взагалі-то, його звати Іваном, але
не думаю, що про це здогадуються люди, які потрапляють в нашу кумпанію)
– людина, яка, переважно мовчки вислуховує всі наші захцянки і криє їх,
а заодно – і нас матом тіко, коли вже то несила витерпіти, мій кум, правда,
тоді ше не був моїм кумом, Зарік (його Ігором звати) – аналітик і за складом
ума, і, щонайдивніше, за професією – рідке поєднання внутрішнього світу
і професійної самореалізації, також мій кум, який ше тоді не був кумом,
Стецуняша (Андрій), невиправний романтик, любитель екстремалізму і комфорту
одночасно, кум Заріка і тоді, а зараз вони перехресно перекумувались,
і, власне, я, Шома (мене звати Олегом) – нагнітатєль ідей і ломатєль їх
реалізації... Ми разом знаємось з 1988 року, разом вчились на хімфаку,
закінчили його в 1992 році...
У Франківську вийшли майже всі, і залізли стіки ж....
А в нас сі скінчила перша дорожня фляшка з прозорою.... Взагалі, с єтім
дєлом в нас строго J – на дорогу шнапсус
сі тримає в шкляних пляшках, а похідний – в пластикових, але півлітрових
– жиби при хотьбі не булькав, а півлітрову штири хлопи нищат завше наніц.
За Яремчою в вагоні ми залишились самі... В Рахів поїзд
приїхав пів одинадцятої, а автобус Рахів-Луги, який їде далі – до Усть-Говерли,
поїхав хвилин сорок тому (дай, Боже, такої ж удачі тому, хто змінює розклади
– в 1990 році ми зі ще одним моїм кумом спокійно на той автобус встигли).
Оскільки ночувати в Рахові не хочеться, бігаєм по вокзалу у пошуках приватника.
Він знаходить нас сам, і ще хвилин двадцять сидимо в якомусь бусику, поки
транспорт допаковується....
В Усть-Говерлі вже справжня нічка, трохи моросить дощик. Тут, на роздоріжжі
– лісництво, потикаємось туди, там все відкрито, але страшенні протяги,
некомфортно. Поряд дороги якась халабуденція, в якій я з подивом впізнаю
місцевий універсам. Отаборяємось там, палимо грубу, яка, якимось подивом
збереглася.
(До речі, просто на роздоріжжі - то для тих, кому доведеться
там ночувати, а, може, чи склепу нема, чи запрацював знову ж таки - біля
річки зупинятись не варто, краще пройти пару хвилин по дорозі, до шлагбауму,
й таборитись там). Ну, для гумору дусим ше їдну флєшичку (якщо правдиво,
то, звичайно, дві, хай підеться помаліше, а плєнцак на пів-кіля легший
J )...
Ранок
ще похмуріший, ніж вечір... З сумом дивлюсь на небо, і мислю, що знимкувати
нині ніц не доведеться... (Про знимки: апаратів ми берем кожний, скільки
хоче, і плівок – так само, але, коли вдома то всьо підбиваєм до купи,
все одно виходить максимум дві експоновані плівки – то, певні, нам шось
пороблено J ) Виходимо десь коло одинадцятої,
валимо по дорозі. На шлагбаумі нас пробує зупинити якийсь дядьо, то далі,
панімаш, чи то заповідник, чи лісництво... Я йому щиро обіцяю не вирубувати
і не палити лісу, пригощаю цигаркою... Дядьо начебто добріє і говорить,
шо за дві години має на заставу їхати машина. Дивимось по мапі – до розвилки
на усті Бальзатула, куди б ми могли під”їхати машиною, кілометрів п”ять-шість,
ну, найбільше – дев”ять (перші кілометри завше найкоротші J
), втрачаємо годину (про мапи: ми користуємось репрінтами польських мап
1933-34 року народження). Валим по дорозі з такою непоганою швидкістю,
п”ять чи шість кілометрів проходим за годину з невеликим гачком, гачок
– то ше година J, (і про наш похідний
графік: п”ятдесят хвилин йдемо, десять – перекурюєм, у прямому розумінні
цього слова, ми всі курящі, коли набридає або не можеться йти по графіку
– плюєм на нього і йдем, поки можемо, або поки йдеться J
). Сидимо на усті Бальзатула, куримо собі, тут якраз проїжджає грузовичка,
спльовуєм, і так помалесеньку, з маленьким наборчиком висоти валим вже
дорогою вздовж Бальзатулу. Десь за півгодини з”являється якась ферма,
а за нею, на правому притоці – альтанка, квартальний стовпчик, на якому
фарбою написано “Васкул”. Ага... те, шо нам тре.... Але по мапі, здовж
потічка – дорога, ніби й непогана... Йдем по тій дорозі десь ще годинку,
до такого нормального тягунчика,
тут дорога раздваяєтся. Вибравши ліву (нормальні ж мужчини
J ), яка за п”ять хвилин губиться на
полянці, перший (але не останній) раз блудимо. Повернувшись, піднімаємось
по правій. Як і положено, тоді, коли ти губиш дорогу, погода губит рештки
стриманості, нас кропит вже файненько. За годину стежку губим безповоротно,
але набрана висота не дає шукати нижче. Через якісь кущики і травицю виходим
на полонинку, де відшукуєм стежку (коли ввечері ми аналізували мапу, визнали
в тій стежці якраз ту, що починалась від стовбця з написом “Васкул”. Там
трохи роздуває хмари, і ми бачимо кусень Чорногори – Бальзатул і Дзємброню.
На полонині кошара, але оскільки то закарпатська сторона,
домовитись чи за бринзю, чи за вурду не вдається (за нашими спостереженнями,
з закарпатськими пастухами в нас то ні разу не вийшло – тіко з Франківськими,
певні, теж пороблено J ...). Вже доброю
стежкою лізем догори і за хвилин двадцять виходимо на стовпчик №11 старого
польсько-ческословенского кордону (далі – просто кордон), берем вправо
і спускаємось до перевалу між стовпцями №№ 11 і 12. Ставимо палатки скраю
галявини, вода недалечко, по закарпуцькій строні. Дощ валит вже капітальний,
і туману добряче нагнало...
Ранок – в стилі затоплення субмарини... І ватра горит
зле, і речі в плєнцаки не поміщаються... Швидко вертаємось до досягнутого
вчора одинадцятого слупа і валимо по кордону, до криволісся доходим за
годину, стежка – люкс, видимість – нуль. На Васкул піднімаємся в мжичці,
між ним і Попом скид висоти – мінімальний, на сідловині на хвилю туман
роздуває, і ми милуємся мальовничими урвищами Васкула з закарпатського
боку... але так то було недовго, як фата моргана: знимкувати не встигаємо....
Помічаємо окремі маленькі сніжнички і озеречка, і, з подивом – в дуже
мальовничому місці коло одного з них – одиноку акуратну шатровочку, звідти
якийсь чи то поляк, чи то чехословак махає нам рукою...Вітер дужчає і
розбиває об нас туман, по слизьких цекотах розмірено так залазим на Піп.
Скидаєм рюки, куми оглядают обсерваторію....
- Дорогу знаєш?
- А тут заблукати неможливо - по слупиках до самої Говерли,
- я, як бувалий гуру, гордо і впевнено показую вниз, в туман....
За пів години починаєм спуск, я, як бивалий воїн, йду
по стежці, знаючи, що не завжди вона йде просто по слупиках. Ще за пів
години я помічаю, шо шось занадто швидко ми йдемо й, до того ж, скидаєм
висоту...
- Е, ти коли останній раз стовпчик бачив?
Зупиняюсь, мовчу, думаю: якщо зразу скажу, що блуданули,
і десь за пів години вже буде нижня шибенська дорога на Смотрицький перевал
– закопают, як “Динамо” - бальона...
Одним словом, за годину ми знов на Попі...
Настрій
– відповідно погоді, але франківську сторону трохи роздуло, бачимо Смотрич,
витоки Яворника, і навіть Стайки, сама Чорногора – в
молоці. Трохи робим знимок і вже по стовпчиках спускаємось два кілометри
нижче... Тут дощ вже лупить як з відра...
На
стовпчику №18 на хребет з франківського боку виходить дорога зі Смотрицького
перевалу (сідло між Смотричем, вірніше, його правою передвершинкою – Вухатим
Каменем і головним хребтом Чорногори)...
Сидимо в окопчику (їх тут багато з першої світової),
накрились тентом, курим.... Лиє – як матом криє...
- Знацца так, єсть ідея – спуститись в хату під Смотричем,
заночувати там в пастухів, заодно, на Смотрич зайдем, - про Смотрич додаю
виключно для того, щоб не такою пораженчєскою була думка про ночівлю зовсім
не там, де вона планувалась...
На Смотричі, в скалах на самій вершині є печерка, там
знову перекурюємо дощ, печерку пастухи навіть троха окомфортили... По
стежці з вершини збігаєм вниз, трохи ріжемо і виходим на воєнну дорогу,
яка за півтора години приводить нас до колиби....
Людей тут купа, в пастуха Івана щось семеро діток, а
внизу в селі згоріла хата, сім”я живе тут... Стецуняша має з собою величезний
кульок цукерок, пригощає малих... Найменшій дівчинці – десь рочків зо
два, і впевнено вона говорить тіко їдне слово: “Блят...”
Нам продают тут стіко вурди і бринзі, шо я до кінця
Чорногори не хтів більше ніц іншого їсти, і ще кожен з нас до Львова привіз
щонайменше, по кілю і того, і того....
В
колибі сушимся, ранок – сонечко! Одурілі від нежданного щастя збираємся
як електровіники. Знизу, з Дзємброні бачимо, як піднімається чоловік з
тридцять планових матрасників, - зрєліще жахливе, - йдут покоряти Піп
Іван. Пастухова жінка говорить, жи во видит в бінокіль, як там іде старший
лісничий Національного парку, а в нас нема білєтів, а без них нас на Чорногору
не пустят, але білєти можна купити в неї, за штири гривні для кожного.
Ми розумієм її маленьку хитрість, Стецуняша знову пригощає дітей цукерками
(він то робить
щедро, цукерки несе він, таке зменшення ваги рюка ми
називаєм “робити кар”єру” J ), даєм
жіночці десятку і, о диво!, отримуєм чотири квитки з написами, печатками
і т.п., ховаєм по рюках те чудо-юдо як сувенір (ще б: пропуск на Піп!),
виходимо, і за годину вже на Дзємбронських водоспадах. Там, канєшна, шлангуєм
ше з годинку, купаємся і за годину... сидимо під тентом на Смотрицькому
перевалі, знову викурюємо дощ... Дежа вю!
Курити набридає швидко... Вилажу – матінко рідна, Попа
роздуло, як прищ на задниці, біжимо через Дзємброню і Бальзатул... В Стецуняші
очі – як в дикого єтя, видит перед собов тіко стежку. Пробую легенько
закинути, що на Мунчель залазити не тре, але де там – тіки б не відстати.
На Мунчелі – знову шанці, колючка, гільзи і джерела – то, напевно найвища
вода на Чорногорі. Є – але не набереш...
Перед Бребенескулом падаєм коло самого сніжника, але
довго там не всидиш – холод, як з незачиненого морозильника.
|
|
То Бребенескул, 2037 м
|
А то сніг в липні |
На Довгому Полі – туман, не видно абсолютно нічого,
і, оскільки йдем лівіше лінії хребта, стовбців нема. Мені про них нагадують
уже другий день... Я пробую зображати з себе гіда: “А ось тут зліва, якби
шось видно було – ви могли б зубачити Гутін Томнатек, а під ним – два
озера, а справа – Ребра, а з франківського боку – урочище Гаджина, там
дуууже мальовничі скелі, а...”, “Ну і де то всьо?”, - Зарік навіт трохи
сі вернув, він в нас переважно біжит першим. Перекури даються чути, сіріє
вже відчутно. Чомусь вирішили траверсувати Туркул, втратили ще з годину,
таки піднялись на чубочок, до Несамовитого спускаємся в темряві. Вирішуєм
ставити замість двох наметів – один, патиків то з собою не брали, плануючи
ночівлю за Говерлою. Зимно і мокро. Розводимо спірітус фруктовим концентратом
– благенька і пекуча ілюзія Кеглєвіча, так як би жиди здуру не пошкодували
цукру і спирту.
Вночі просинаюсь від того, що не маю чим дихати... Вириваюсь
з намету, ходжу хвилин з п”ятнадцять берегом озера, добряче змокнувши
і змерзнувши, заповзаю в намет. Друзі, називається – тіки вийшов, а вони
вже на спини повлягалися, місця нема. Да, в кругу друзєй тим во самим
не щолкай...
Ранком напихаєм в рюки все підряд, а то мокротиння вперто
з них вивалюється. Найстрашніша процедура – натігнути на себе мокрі і
задубілі джинси. Стецуняша йти з Несамовитого не збирається, буде чекав
погоду.... Да, пуслєдствія “Кєглєвіча” мало-мало не летальні...
Знову перелазимо Туркул і – сонце! Сонце! Хмари, дощ
і туман зачепились за Туркул і далі за нами не йдут, фантастика! Фотографуєм
на всі боки, за пів години – вже сухі, жисть рєзко сі наладила! На зустріч
поважно і размєрєнно сунут сухі люди, виявилось – німці, які з подивом
дивляться на чотирьох небритих і мокрих...
|
|
То Туркул, 1932 м
|
А то – Брескул, 1911 м |
Перед Говерлою – посиденьки, поправляєм шкарпетки,
пуцуєм мешти: як-не-як, дама J !
За хвилин сорок – На Говерлі, тут, як і положено, вітрюганище,
купа сміття і люди...
Отаборяємся в лісочку вище Рогнески... Вечір теплий,
зі сміхом згадуєм попередню ночівлю на Несамовитому, вона видається просто
нереальною... Йду за водою, виходжу на галявинку і просто ошизіваю від
краєвиду:
|
|
То Говерла з Брескулом
|
А то, на задньому плані Марамошські Альпи |
В Стецуняші приплив жадності – варить каші стільки,
шо ми лежимо покотом. А заодно – і кудлатий пастушеський псисько, який
зачув їжу... Певні, завтра здохне...
Зрання під Петрос добігаєм сміючись, ще б пак, побачити
ось таке – і не побігти:
За Рогнескою маркування каже лізти просто на Петрос,
Стецуняша і Костя лізут вгору, а ми з Заріком вирішуєм обійти Член і піднятись
пологішою дорогою якраз по Члені.
Ми на Петросі – за хвилин двадцять після них, хоч вони
кажуть, що вже тут годину. Звичайно, побачивши ТАКУ панораму, як в той
день, можна згубити й лік часу, ми відзняли дві плівки на вершині:
З Петроса ми спустились через Петросул до стаєнь при Лопушанському плаї,
але йшли нижньою дорогою, - на спуску з Петросула на початку лісу справа
внизу видно стайні,
скидається висота до них, далі - дорогою ліворуч. Заночувати
хотіли під Шешою, але там колиби виявились дуже в поганому стані, ми трохи
прибавили і за годину з половиною були на станції в Ясині. А там – нічний
Рахів-Львів....
І, на сам кінець, шо я на то всьо скажу: ні разу до
цієї вицєчки, ні після неї (ось уже чотири роки пройшло, ми походили троха
по Горганах) не було в нас такої бридкої ночівлі, як на Несамовитому (направду
– несамовита ночівля) і таких яскравих вражень від побаченого, як в той
день на Петросі.... Виключаючи, звичайно, спуск по річці Лопушній на вібрамах
і цьогорічну Грофу J ... Але то – зовсім
інші історії....
Cхема маршруту:
Місця ночівель відмічено рожевими трикутниками.
Нитка маршруту: с.Усть-Говерла – пол.Вихід –
пер.Шибенський, 1339 м – г.Васкул, 1734 м – г.Піп Іван Чорногорський,
2022 м –– радіал: г.Смотрич, 1896 м, колиба під Смотричем – г.Дзємброня,
1870 м - г.Бальзатул, 1880 м г.Мунчель, 1999 м – г.Бребенескул, 2037 м
– траверс г.Ребра, 2001 м по пол.Довге Поле – оз.Несамовите – г.Туркул,
1932 м – г.Данциж, 1850 м – г.Пожижевська, 1822 м – г.Брескул, 1911 м
– г.Говерла, 2058 м – пол.Рогнеска, 1598 м – г.Петрос, 2020 м – г.Петросул,
1855 м – смт. Ясиня, 80 км, максимальний перепад висот – 1415 м (с.Усть-Говерла,
645 м - г.Говерла 2058 м), висоти дані згідно карти Zabie pas 56 slup
39, Wojskowy Instytut Geograficzny, Варшава, 1933 р.
Учасники і автори фотографій:
Іван Костюченко, Ігор Зарічний, Андрій Стецуняк, Олег
Шостак
Олег Шостак, shostak@email.lviv.ua,
ICQ 130726234
|